Dokąd najczęściej wyjeżdżamy i jak długo pozostajemy poza domem? Przymierzając się do zakupu nieruchomości inwestycyjnej, wcześniej należy zorientować się, jaka lokalizacja jest popularna wśród turystów, a tym samym – zapewnia w miarę pewne obłożenie w jak najdłuższym czasie. Z drugiej strony w rzadziej odwiedzanych miejscach nie ma zbyt dużej konkurencji, jednak tutaj znacznie większe nakłady czasowe i finansowe należałoby przeznaczyć na stworzenie odpowiedniej infrastruktury i promocję. Ważne jest również określenie grupy docelowej. Jeżeli wiemy, kto jest naszym potencjalnym klientem, możemy dopasować do niego ofertę noclegową i w ten sposób przyciągnąć go do swojego apartamentu.
Odpowiedzi na pytania dotyczące profilu statystycznego, polskiego turysty, zawiera tegoroczny komunikat CBOS „Wyjazdy wypoczynkowe Polaków w 2018 roku i plany na rok 2019”. Przeprowadzone badanie dotyczyło wyjazdów zakładających co najmniej jeden nocleg poza miejscem stałego zamieszkania. Z punktu widzenia inwestorów optymizmem napawa fakt, że w ostatnim czasie liczba turystów rośnie. W 2018 r. na co najmniej 2-dniowy wyjazd zdecydowało się 60 proc. dorosłych Polaków – o 6 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej, a jednocześnie najwięcej od 2012 r., gdy CBOS rozpoczęło regularnie badać to zagadnienie.
Wśród wyjeżdżających największą grupę (44 proc.) stanowią ci, którym udało się to tylko jeden raz w roku. Jeśli weźmiemy pod uwagę średnią arytmetyczną, okazuje się, że statystyczny Polak wyjeżdża na urlop 2 razy w roku. Badanie wykazało, że łącznie wypoczywamy poza miejscem zamieszkania średnio przez 14 dni, ale więcej niż co drugi Polak-turysta (53 proc.) może pozwolić sobie na wyjazdy, których długość nie przekracza łącznie 11 dni. Zwyczaje Polaków dotyczące łącznej liczby dni spędzanych poza miejscem zamieszkania praktycznie nie zmieniają się od kilku lat. Podobnie wygląda kwestia długości pojedynczych wyjazdów. Od lat najwięcej osób decyduje się na tygodniowy wyjazd.
Respondentów, którzy wyjechali ze swojej miejscowości na dłużej niż dwa dni, zapytano, gdzie spędzili swój urlop. Najwięcej z nich przebywało wyłącznie w kraju (36 proc. wszystkich respondentów). Prawie co dziesiąta z zapytanych osób spędziła wakacje tylko za granicą, natomiast 15 proc. badanych podzieliło czas wolny pomiędzy Polskę i inne kraje. Wśród miejsc wypoczynku za granicą największą popularnością cieszyły się Niemcy, które odwiedziło 16 proc. wyjeżdżających za granicę, Grecja (14 proc.) oraz Chorwacja i Włochy (po 13 proc.). Co do wyjazdów krajowych, największa grupa turystów (27 proc.) wybrała województwo małopolskie. Na drugim miejscu znalazły się tereny położone bezpośrednio nad morzem – województwa pomorskie i zachodniopomorskie. Sporo turystów, bo 13 proc. przyciągnął także Dolny Śląsk, a niewiele mniejszą grupę – 12 proc. – województwo śląskie. Najmniej interesujące okazało się województwo podlaskie, w którym urlop spędził tylko co setny respondent wypoczywający poza domem, ale w kraju, a także województwa łódzkie i opolskie, do których wybrała się 1 osoba na 50 zapytanych.
Gdzie Polacy wyjeżdżają na wakacje?
Inwestorzy, którzy chcą przyciągnąć turystów do swoich apartamentów, mogą walczyć o klientów z konkurencją albo pozyskać zupełnie nowych. Dlatego warto przyjrzeć się powodom, dla których część Polaków rezygnuje z wyjazdów wypoczynkowych. W 2018 r. wśród nich największą grupę (23 proc.) stanowiły osoby, które stwierdziły, że nie mają pieniędzy na taki wyjazd. Co piątej osobie (20 proc.) przeszkodziły natomiast obowiązki domowe. O ile z takimi argumentami trudno polemizować, o tyle interesująca jest kolejna grupa (15 proc.), tworzona przez tych, którzy nie mieli możliwości wyjazdu ze względu na wiek lub stan zdrowia. Być może gdyby nieruchomości wakacyjne odpowiadały na ich potrzeby, przynajmniej część z nich zdecydowałaby się na wypoczynek poza domem. Potencjał kryje się także w grupach osób, które wypoczywały w miejscu zamieszkania (15 proc.) i nie odczuwały potrzeby, chęci wyjazdu (12 proc.). Przekonanie ich do wypoczynku poza domem może jednak wiązać się z potrzebą długotrwałego działania marketingowego, którego efekty nie będą widoczne od razu. Dobra wiadomość jest taka, że w tym roku aż 64 proc. dorosłych Polaków zamierza spędzić urlop, wyjeżdżając z domu na 2 dni albo dłużej. Jest to liczba o 6 punktów procentowych wyższa niż w ubiegłym roku, gdy również zapytano o plany wakacyjne, i najwyższa od 2013 r.