Na początku maja służby sanitarne i Ministerstwo Rozwoju opracowały szczegółowe wytyczne dotyczące zachowania bezpieczeństwa klientów, jak i osób pracujących w obiekcie hotelowym podczas epidemii koronawirusa. Nowe zarządzenia zostały podzielone na cztery części, gdzie każda z nich opisuje działania, które powinny zostać przeprowadzone w stosunku do pracowników i obsługi, do ogólnego zapewnienia bezpieczeństwa w obiekcie oraz ustanowiono procedury w przypadku zakażenia koronawirusem klienta, jak i pracownika obsługi. Aby móc prowadzić hotel konieczne jest zastosowanie się do wytycznych, których ilość może być dla niektórych przytłaczająca. Jednak bez stosowania się do procedur, nie będzie możliwości bezpiecznego prowadzenia działalności związanej z usługami hotelowymi.
Przede wszystkim należy powiadomić o liczbie gości, którzy mogą przebywać w obiekcie. Taka informacja powinna być wyeksponowana w ogólnie dostępnym miejscu np. na drzwiach hotelu czy w recepcji. Oprócz tego ośrodki wypoczynkowe powinny zapewnić:
Najważniejsze jest poinformowanie wszystkich gości hotelowych o nowych procedurach!
W każdym obiekcie wypoczynkowym pracownicy mają obowiązek przestrzegania zachowania odległości na minimum 2 metry. W obiekcie powinno przebywać w jednym czasie jak najmniej pracowników. Powinni mieć zapewnione środki do dezynfekcji, maski, rękawiczki, a w razie czego również fartuchy z długim rękawem. Tak jak i w przypadku gości hotelowych, niewskazane jest korzystanie z przestrzeni wspólnych. W tym przypadku powinny być wprowadzone różne godziny przerw, dzięki czemu ograniczy się do minimum ilość osób przebywających w jednym pomieszczeniu. Odnosi się to również do zebrań, których należy unikać, a jeśli już mają być organizowane to tylko na otwartej przestrzeni lub w miejscu, gdzie można otworzyć okna.
Oczywiście każdy pracownik otrzyma przed przystąpieniem do pracy odpowiednie wytyczne, dzięki którym będzie mógł zminimalizować ryzyko zarażeniem się koronawirusem. Chodzi m.in. o unikanie komunikacji miejskiej, regularną dezynfekcję rąk, zachowanie dwóch metrów od innej osoby, nałożenie ochrony na usta, nos i ręce podczas wykonywanych prac oraz regularną dezynfekcję miejsc, które były dotykane przez pracownika czy gościa hotelowego.
W przypadku klienta, który ma objawy zakażenia, powinno się go niezwłocznie poinformować o konieczności zgłoszenia się do lekarza, do którego powinien udać się własnym transportem lub poczekać na pomoc. Po ustaleniu zakażenia, osoba zainfekowana powinna zostać w swoim pokoju hotelowym, a obsługa możliwie szybko zweryfikować, którędy poruszała się dana osoba, dezynfekując każde pomieszczenie i powierzchnie, których mogła dotykać. Ważne jest także ustalenie, kto przebywał z daną osobą i zastosowanie się do instrukcji dostępnej na stronie gov.pl/web/koronawirus/ i gis.gov.pl. Ostatecznie należy powiadomić stację epidemiologiczną i zastosować się do ich poleceń.
Sytuacja wygląda podobnie z pracownikami obiektu, którzy zgłaszają obawy zakażenia. Taka osoba powinna zostać w domu i skontaktować się z odpowiednimi służbami. Jeśli jednak do objawów dojdzie na terenie obiektu, należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy, powiadomić odpowiednią stację sanitarno-epidemiologiczną i zastosować się do wydanych poleceń. Pracownik winien zostać odizolowany w wyznaczonym miejscu, z którego odbierze go odpowiedni transport. Tak jak w przypadku gości, należy dokładnie przeprowadzić dezynfekcję pomieszczeń, w których przebywał pracownik.
Lista wytycznych, do których muszą stosować się wszystkie ośrodki wypoczynkowe, jest długa, ale dzięki takim rozwiązaniom zostanie dołożona należyta staranność, aby nie narażać klientów, ani pracowników na zachorowania.