Zamiłowanie do „zielonego” obserwowane jest zarówno w budynkach biurowych, jak i innych segmentach rynku nieruchomości. Wzrasta popularność zielonego budownictwa w hotelarstwie. Obecnie jednak tylko 17 hoteli (spośród 1,1 tys. obiektów) to certyfikowane budynki. Jedną z najnowszych inwestycji jest hotel Mercure Katowice Centrum z niemal 18-metrową ścianą z żywych roślin. Jest to inwestycja austriackiego dewelopera – UBM Development.
Hotele od kilku lat pracują nad wprowadzaniem ekologicznych rozwiązań, które pomagają zmniejszyć negatywne oddziaływanie na środowisko. Coraz częściej można zatem spotkać się ze zrównoważonym podejściem do hotelarstwa.
Z danych Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego (PSBE) wynika, że powierzchnia użytkowa budynków objętych zielonymi certyfikatami (m.in. BREEAM, LEED, DGNB, WELL) wynosi ponad 23 mln mkw. Tym samym odnotowano wzrost o 35 proc. r/r.
Zielone budownictwo w Polsce zostało zapoczątkowane przez rynek nieruchomości biurowych. Z czasem jednak zaczęło stawać się popularniejsze w segmencie powierzchni magazynowych, mieszkalnych oraz hoteli. Zgodnie z danymi PSBE hotele stanowią ok. 1,5 proc. wszystkich obiektów objętych zielonymi certyfikatami. W ostatnim czasie liczba takich budynków stopniowo wzrasta.
Zrównoważone hotelarstwo jest pojęciem szerokim. Nie można go oprzeć wyłącznie na pojedynczych działaniach (np. zmniejszeniu ilości produkowanych odpadów). Zrównoważone podejście rozpoczyna się na etapie projektowania budynku, następnie towarzyszy realizacji inwestycji oraz w czasie użytkowania. W przypadku hoteli należy uwzględnić ich oddziaływanie na lokalną społeczność oraz biznes.
Powyższe elementy zostały uwzględnione podczas realizacji Mercure Katowice Centrum należącej do znanej światowej grupy hotelowej Accor. Obiekt od początku września przyjmuje gości. Otrzymał on najwyższy, platynowy precertyfikat LEED w kategorii Building Design and Construction. Jego projekt został wykonany zgodnie z podejściem green & clean.
Mercure Katowice Centrum może pochwalić się szeregiem proekologicznych rozwiązań. Wśród najważniejszych z nich wymienić można m.in. panele fotowoltaiczne, ładowarki do samochodów elektrycznych oraz zieloną ścianę (podlewaną wodą deszczową, co pomaga zminimalizować zużycie wody). To największa taka ściana w mieście oraz jedna z większych na terenie całego kraju.
Wyróżnikiem inwestycji jest właśnie fasada z 11 tys. żywych roślin. Wykorzystano tutaj m.in. barwinki, paprocie, trawy ozdobne, dzwonki oraz bodziszki. Całość zajmuje ponad 200 mkw. Rośliny zostały posadzone na podłożu z paneli tekstylnych (pozyskanych w 60 proc. z materiałów poddawanych recyklingowi). Ich atutem jest łatwość ewentualnej wymiany oraz posadzenia nowych roślin. Ponadto w razie konieczności taką ścianę można przenieść w inne miejsce. Za podlewanie odpowiedzialny jest automatyczny system nawadniający, który wyposażono w czujniki temperatury i wilgotności gleby. System ten wykorzystuje deszczówkę, co przekłada się na zmniejszenie zużycia wody.
Zielona fasada hotelu może okazać się doskonałym miejscem do gniazdowania ptaków oraz źródłem pyłków kwiatowych dla pszczół. Nie zapominajmy również o względach estetycznych – takie rozwiązanie przykuwa uwagę i czyni obiekt wyjątkowym.
Eksperci zdają sobie sprawę z problemów, które dotykają tereny miejskie. Przybywająca ilość betonu spowodowała, że w centrach miast często latem temperatury osiągają naprawdę wysokie poziomy. Nie od dziś wiadomo, że zielone dachy czy fasady zdecydowanie mniej się nagrzewają. Ponadto rośliny produkują tlen i oczyszczają powietrze. Zielone rozwiązania pozytywnie wpływają na mikroklimat w mieście.
W katowickim hotelu wykorzystano również inne proekologiczne rozwiązania. Zastosowano większe pojemniki na kosmetyki wielokrotnego użytku, aby w ten sposób ograniczyć ilość produkowanego plastiku. Druki tradycyjne w pokojach zostały zastąpione rozwiązaniami cyfrowymi. Również we wnętrzu budynku można spotkać dużo zieleni. Dodatkowym udogodnieniem jest zaawansowany system zarządzania obiektem. Dzięki niemu można monitorować zużycie mediów, szybko lokalizować usterki oraz diagnozować ewentualne marnotrawstwo i właściwie na nie odpowiadać.